Friday 17 July 2009

Hippeastrum, the true Puniceum?

I have been eyeing this variety at eBay from a few sellers in Thailand because I could not find it at local nursery here.

Hehehe .... today is definitely my lucky day! I dropped in at a local nursery to buy a few bags of potting soil ... as usual, I would walk around the nursery just to browse around and see if I could find any new interesting plants. I walked to the back of the nursery, to the the section where there was the nurseryman's work area ... YAAY! I saw this orange hippeastrum that had creamish yellow centre ... the center is a knigh star shape, and the blooms measuring 4 inches.

The price tag was RM5.00 but managed to bargain it down to RM4.00 per polibag. If I were to buy it from Thailand, it might cost me more than RM30, including postage.

Here are the blooms
Puniceum?

Puniceum?

Puniceum?

Puniceum?

8 comments:

  1. o my god..i really-really love this flower too...do you speak malay?sorry,my english is not good so i write my comment in malay...klu ble,tolong bagitau kat mana nursery yg ada jual bunga ni?dah lama sya mencari bunga ni..saya ada sedikit tips untuk memperbanyak kan bunga ni...(1)take the bulb,bersihkan.(2)and then cut the whole root,bebawang tu belahkan kpd 2.(klu bebawangnya besar ble belah 4 bahagian)(3)lepas itu bebawang yg telah di belah2 tu jemur selama seminggu atau hingga kering.(4)lepas itu tanamkan balik bebawang yg telah kering..lepas beberapa minggu pasti tumbuh bebawang yg baru.(dari sebiji bebawang akan dapat 2 atau lebih bulb..)saya dah cuba tips ni dgn sipder lily bulb..tips ni saya dapat dari martha stewart show.

    ReplyDelete
  2. Hi Evy,

    Yes, I could understand Malay because I am Malay :-)

    Thanks for dropping by and for tips. Kalau U nak tau kat mana nak beli bebawang lili tu, U boleh jengok kat forum ni : forum.cari.com.my, klik kat Kediaman dan Halaman.

    Ada ramai lagi yang 'really-really love this flower' :-).

    ReplyDelete
  3. hello again H,thank you for the information.tak sabar rasanya nak tau di mana nursery ada jual bunga ni.hehehe...

    ReplyDelete
  4. hi H,i'm back again..evy da pg tgk kt forum yg H cdangkn tu.best but yg sedih,evy ingat nak join forum tu tp x pt nak register...huhuhu...H,ble ttak evy nak minta bulb/benih lily awak?(da terdesak ni..malu tp kerna minat tebalkn muka ja hehehe..)klu H sudi kirimkn la di alamat ni yea...Diana carol D,c/o chong kok Leong,no.1057,Jln.sk 5/2,seri kembangan,43300 selangor.

    ReplyDelete
  5. Nanti I tengok dulu apa yang ada :-)

    ReplyDelete
  6. ok..thank you very much...;)....

    ReplyDelete
  7. sedihnya aku hendak memiliki bunga-bunga tok tapi jadi kerana aku tinggal di sarawak. Kalau ada orang sudi bantu aku beli dan aku bayar terus ke ATMnya kan bagus

    gardenvin@hotmail.com

    ReplyDelete
  8. how do you make them flower? mine hasnt been flowing for 3 years.

    ReplyDelete